Saturday, July 23, 2016

ПОГЛЕД ОЧИМА ИНОСТРАНИХ ДАМА - КАКО ЈЕ ТО КАДА СЕ ЗАБАВЉАТЕ СА СРБИНОМ

Летње је доба, годишњи одмори су на прагу, писали смо до сада о многим тешким темама, па је можда време да се мало опустимо уз једну лаку летњу тему. 
Давних дана упитах свог веома доброг америчког пријатеља, који је много путовао по свету, за разлику од већине Американаца, да ли постоји нешто необично, специфично, јединствено што је видео само у Србији и ни у једној држави у свету, коју је посетио? На моје потпуно изненађење, одговор је био - "Ваш однос према деци". Никада, наравно, нисам приметио ништа посебно и необично у нашем односу према деци, па сам га замолио да ми мало ближе то објасни.  Рекао је да смо веома пажљиви и нежни према деци и то не само својој сопственој, већ и према туђој деци, без разлике. Када дете приђе неком на улици, у ресотрану, тај коме је пришло увек нађе неку лепу реч, осмех, помилује дете по коси, па се чак и поигра са њим. Нешто слично, рече ми, није видео нигде у свету у било којој земљи у којој је био. Нигде, осим у Србији.
Ето, неке ствари које су нама уобичајене, могу да буду прилично енобичне некоме ко посматра са стране. Следећа прича је управо таква:

Очима генерације Y*




пише
EMMA KRSTIC
Када се забављате са Србином, високе поипетице и основно знање астрологије могу да вам буду од користи.

Пријатњљ и ја смо, недавно, били у кафићу у суседству, када нам је пришла млада Канађанка и представила се. Чула је д говоримо енглески и из нашег разговора схваила да смо странци, као и она, који живе у Београду.

Изгледа да се, у Србији, традиционални обичаји забављања још чврсто држа, лепо понашање није заборављено и каваљерство није умрло. Flickr: Nate Edwards.

Током уобичајеног упознавања, нам је рекла да је овде делимично због свог универзитетског истраживања и да током следећих шест недеља треба да обави антрополошко истраживање о забављању у Србији.
Рекавши то, желела је да сазна да ли познајемо неког слободног српског мушког пријатеља који би био заинтересован да је изведе. Прилично чудан захтев. Како нисмо  имали да јој предложимо ни један "узорак за сакупљање података", отишла је даље, без сумње у порази за погодним извором података.
Овај догађај ме је навео да размислим о сопственим искуствима када ми се Србин удварао и колико различито, ако то упште јесте, је то било.
То је питање које нгима буди радозналост. Локалци се обично интересују како су се њихове колеге Срби понашали и да ли су се приказали у добром светлу, понајвише због забринутости за свој међународни имиџ. Безброј пута су ми Срби казали да верују да потоји општи утисак о њима као "лошим момцима", што је вероватно наслеђе ратова и пропаганде која се шири филмовима. 
Што се тиче мојих пријатеља ван Србије, њих углавном интересује да ли су српски мушкарци слични Русима...
Па, ево шта сам приметила.
Изгледа да се, у Србији, традиционални обичаји забављања чврсто држе, лепо понашање није заборављено и витештво није умрло. Можда сам се навикла на правила лондонског живота, па се увек изненадим и задивим изостанком расправе о подели рачуна и што се ваш пратилац увек постара да стигнете безбедно кући.
Ово несумњиво произилази из веома одређених родних улога у српској култури, које су посебно уочљиве када се ради о правилима облачења за састанак.
Овде си изгледа или мужевни мушкарац, или женствена жена. Једноставно. мушкарци су јасно одређени и никада нећете да их видите да носе припијене фаремице, док жене ничим спутане, пажљиво слажу фризуру, маникир и перфектно нанешену шминку. Оне, такође, имају тајанствену способност да носе шест инчи (15.24цм) високе потпетице по сваком времену и на свакој подлози, укључујући и калдрму Скадарске улице.
За мене, која чак и не поседујем пар ципела са високим потпетицама, ово је подвиг којим, сигурна сам, никадаа нећу да овладам.
Са овим очекивањем захтевног гламура се тешко такмичи, посебно када је оно што се сматра атрактивним међу 20-и-нештогодишњакињама код куће у Аустралији је изглед као да си уложила минимум напора, али случајно добро изгледаш.
У Србији се труд види, а то је и намера.
Друга карактеристика српског удварања, која ме је изненадила, је важност хороскопа. Да, астролошки знаци су важни.
Недавно сам била на састанку на коме ме је особа веома озбиљно питала који је мој астролошки знак. Када сам му рекла да сам Стрелац, самозадовољно се насмешио и рекао "исто као мој отац". Ништа даље није објаснио и још увек немам појам од какве је то важности, али изгледа да је веома значајно. Више се никада нисмо видели.
Пријатељице су ме упозориле на ову појаву "астролошког питања", али сам сматрала да претерују.  Сада знам да сам речи пријатељица требала да прихваттим као јеванђеље.
И од тада сам научила да се Стрелац слаже са Лавом и Овном. Сада знам кога да тражим.
[Извор: BalkanInsight| Оригинално постављено: 22. јула 2016.| Аутор: Emma Krstic]

* "Генерација Y" означава генерације рођене 80-их (по некима од средине 70-их) до раних 90-их, прошлог века. 

No comments:

Post a Comment